Direktlänk till inlägg 29 juli 2018

Det behövs fler tårtgeneraler i Nässjö

Av Sofia - 29 juli 2018 11:31

Igår tittade vi på film. Den svenska filmen Tårtgeneralen. Suveräne Mikael Persbrandt i huvudrollen. Till en början kände vi mest att vi ville stänga av eller byta kanal men det tog sig. Det handlade om Philip Hammars självupplevda historia, i den tråkiga staden Köping som han var uppvuxen i. En ganska sorglig figur i staden skulle ändra på den stämpeln som staden Köping hade fått. Utsedd till Sveriges tråkigaste. Han skulle göra nåt kul och får idén att göra världens längsta smörgåstårta och därmed komma med i Guinness rekordbok. Vägen dit var minst sagt snårig. Filmen var varm och vemodig och eftersom den är baserad på en verklig händelse från 1985 blev det ännu bättre.

Andemeningen var att alla, oavsett placering på samhällets skikt kan lyckas, fullfölja sina idéer om man tror på dem. Viktigt budskap som ligger mig varmt om hjärtat. Att vara stolt över den plats man bor på, att tala gott om den är något annat jag anser alla borde göra.

Medan jag tittade drog jag även lite paralleller med min egen stad som häcklas med jämna mellanrum för att vara en av Sveriges fulaste. Jag är ingen ?tårtgeneral? men jag kan bidra på mitt sätt och visa hur otroligt vackert det är i Nässjö. Fula gathörn kan du hitta i vilken stad som helst. Men på hur många ställen hittar du en vacker sjö mitt i stan? Nässjös underbara stadspark inkl sortimentsträdgård, mängder av vackra blomsterarrangemang. Listan kan göras hur lång som helst.

Passa er, jag kanske gör en smörgåstårta som är 520 meter och levererar leverpastejen med helikopter på Stortorget!

Titta på bilderna och njut!!

Ett axplock av bilder från vår vackra stad Nässjö - det finns fler!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Söndag 12 maj 18:10

Jodå, vi höll oss vakna - genom alla låtar igår när Eurovision gick av stapeln. Tycker det var ett proffsigt arrangemang av Sverige och Malin och Petra ledde det med den äran. Kroatien mot Schweiz och sistnämnda drog ett längre strå. Gillar den låten...

Av Sofia - Lördag 11 maj 19:18

En sån underbar dag här hemma i Solbacka. Fint väder och jag har njutit hela dagen. Både av att tvätta fönster och rensa ogräs. Två timmar la jag på gröna skott som inte hör grusgången till och det känns så skönt efteråt. Blev väl hett i solen så jag...

Av Sofia - Fredag 10 maj 20:34

Nu är det hockey-feber i Solbacka ska ni veta. Extremt kul att Jonas son Erik tackade JA till hockey-VM. Extremt kul att han blev utsedd till lagkapten för vårt svenska lag Tre kronor. Kvällens första match känns lite som en final i nervositet och fi...

Av Sofia - Onsdag 8 maj 20:29

Igår vid tidig kaffekopp skrollade jag mobilen. Såg ett inlägg från Darins officiella sida. Det var ett år sedan hans låt Starkare släpptes. En helt fantastisk låt i sig som skulle betyda så mycket för mig och Stella. I kampen mot anorexin blev det v...

Av Sofia - Tisdag 7 maj 18:14

Idag är det ingen vanlig dag!! Idag är det min äldsta tjejs födelsedag!!! Johanna 28 år och de åren har ju typ försvunnit fort. Dock ser jag när jag letar i mina fotoalbum att mycket har hänt under dessa år. Åren har många härliga minnen! Idag för 28...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6 7 8
9 10
11
12 13 14
15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards