Direktlänk till inlägg 23 maj 2024

En fantastisk rondellutsmyckning

Av Sofia - Torsdag 23 maj 16:52

Igår fick jag förmånen att tillsammans med Sara Lindberg, KSO, representera kommunstyrelsen när den nya rondellutsmyckningen skulle invigas. En fem meter hög jordglob står nu klar i Kvarntorpsrondellen och projektet är ytterligare ett fint exempel på när kommunen och Näringslivet jobbar tillsammans. Så bra det kan bli då. Från idé till färdig produkt symboliserar nu jordgloben Nässjö - världens rum för människor och möten. Orden är en del av vår vision och det är klockrent att de stora företagen i området med stora internationella kopplingar samt arbetskraft från hela världen, har varit delaktiga.

Igår blev det fika på Industrilås och representanter från kommunens samhällsbyggnadsavdelning, företagen Industrilås, JYSK, Prysmian och Lagerservice var där. Förstås också smeden från Stensjön som tillverkat den var där.

Joel Spångby, chef samhällsbyggnad och Mirjam Alinder, landskapsarkitekt berättade om processen och Mirjam har även designat jordgloben. Sara invigde globen med väl valda ord och knöt an till kommunens vision. Nu hjärnvägars! Med glädje och fiffighet vässar vi Smålands höjdpunkt. Nässjö 2030 - världens rum för människor och möten.

Personligen har jag följt arbetet nogsamt nästan dag för dag. Passerar förbi till och från jobbet och sett den växa fram. Det är verkligen imponerad. Ett fantastiskt resultat!!! Så fin!!

Lunchade i går med min lekisfröken. Jag bjöd tillbaka och vi åt ute, på Hotell Högland. En mycket trevlig lunch som ger livet mervärde. Tack Kerstin Svensson.

Idag har Sara och jag varit på verksamhetsbesök i Forserum, klass fem på Rosenholmsskolan. Vi fick ta del av projektet skola - näringsliv där ett samarbete med skolan och i detta fallet Safety Glas i Forserum ägde rum. Elever gör studiebesök och får lära sig om verksamheten och möjligheten att jobba med glas - på väldigt många sätt. Idag presenterade eleverna med bildspel vad de fått höra och göra och därefter hade de byggt upp ett samhälle och skulle fokusera på allt där glas kan användas. Vilket jobb!! Otroliga ungar. Så kul att ta del av.

Å vi har redan börjat ladda. För hockey ikväll. Kvartsfinalen Sverige mot Finland. De MÅSTE vinna! Det bara är så. Annars får vi inte se nån hockey i Prag. I mon bär det av, med eller utan hockey på agendan.
Heja Sverige!!!

Fantastiskt fin jordglob i Kvarntorpsrondellen
Bilden är inte min, tagen av Industrilås

Fredrik Mölzer, Industrilås, jag och Sara samt kommunens landskapsarkitekt Mirjam Alinder som oxå designat jordgloben.

Joel Spångby framför rondellutsmyckningen

Elever från klass fem på Rosenholmsskolan har skapat ett samhälle i projektet Skola - Näringsliv

Tavlor i glas som gjorts i samarbete med elever och företaget Safety Glas i Forserum.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Fredag 14 juni 14:58

Igår var jag på en häftig tillställning. Föreställningen hette Trolltyg i tomteskogen och huvudrollerna var SD och partierna i Samverkan Nässjö vilken består av Socialdemokraterna, Kristdemokraterna, Vänsterpartiet och vi i Centerpartiet. Ett bra man...

Av Sofia - Tisdag 11 juni 18:19

En härlig tisdag. Rask promenad till jobbet iförd vinterjacka. Jösses så kallt! Uppfriskande förvisso. Möte hela dagen och mötet innan lunch slutade lite tidigare. Min kommunalrådskollega Kent drog med mig till Nässjö konsthall som nu och hela som...

Av Sofia - Måndag 10 juni 17:18

Så glad jag blev igår och så glad jag är idag. Att Centerpartiet fick behålla sina två mandat och de två duktiga och drivna parlamentarikerna Emma och Abir får fortsätta att jobba på, i Bryssel. Jobba för freden, friheten och klimatet i ytterligare f...

Av Sofia - Söndag 9 juni 19:29

Idag är det min födelsedag. Å det har varit en helt underbar dag. Trots att det nog inte på mina 54 levnadsår har varit såhär dåligt väder den 9 juni. Tog till och med på mig min vinterjacka för promenad, lika många grader som datum. Hus! Vi gick Val...

Av Sofia - Lördag 8 juni 17:44

Härlig lördag med frukost, tidning, promenad och fix inför kvällen. Egentligen är det inte nån födelsedagsfest men eftersom jag fyller i morgon får de som kommer såklart gratta! Ville ha mina bröder med fruar, mor och far och mina barn här när Solbac...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6
7 8
9
10 11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards