Alla inlägg den 13 oktober 2012

Av Sofia - 13 oktober 2012 18:10

Å Facebook-gruppen "Rädda Centralskolan" fortlöper.... Många inlägg är riktigt bra men alltför många saknar både grund och substans. Folk uttalar sig om sånt de inte har en aning om... Att alla får tycka är soklart men att grunda sina tyckande på sådant som inte stämmer känns ju helt klart förvirrande... Det är en ganska uppiskad stämning emellanåt och jag får ibland en klump i magen när jag läser. 


Dessutom får jag spontant en fundering när jag läser diskussion om osäker och lång väg genom city till Norråsaskolan. Jag kan hålla med om att nätet av GC-vägar (gång- och cykelvägar) i denna stad inte är allt för bra. Inte helt lätt att ta sig från Brogatan till andra sidan staden på ett bra sätt. Det jag vet är att detta nät byggs ut kontinuerligt och på bästa sätt. Jag hoppas verkligen att det satsas ordentligt på detta OM nu beslutet att Central går igenom. Så frågan om ansvaret? Om det finns en cykelväg och barnet i fråga inte väljer denna och blir påkört....(hemska tanke).... Är det Nässjö kommuns fel då? Även om det förfärliga skulle hända kan jag inte för en sekund hålla Nässjö kommun ansvarig för detta. "Barn är som de är - de väljer den smidigaste vägen". Jo, visst - men åter till ansvaret..... Finns det en lämplig väg så har förutsättningen givits.


Å så till en samvetsfråga - cykelhjälm.... Nu när vi ska släppa iväg våra små sjuor bort till Brinell. Kommer vi föräldrar se till och tvinga dem att ta på hjälmen. Vi kämpade rätt bra med Johanna och insåg till slut att nån gång där i början av sjuan slänger de hjälmen åt tjotahaiti. Å vi kan inte ståd som poliser bakom hörnet och vifta med den. Trots att vi borde!!! 


Trafiksituationen kring Centralskolan är verkligen inte den bästa. Jag har sett under årens lopp alltför många otäcka incidenter intill Hemmakväll där ungdomar genar hej vilt... Många använder inte den cykelväg som faktiskt finns.


Take care!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards