Alla inlägg under februari 2017

Av Sofia - 18 februari 2017 19:14

En hyfsat fullspäckad lördag. Fylld med roliga saker. Fylla på energin som varit konstant låg denna veckan MEN jag har fungerat!!!!!! Startade dagen med en underbar morgonpromenad runt Träslända. Efter två timmar av steg mötte jag upp en gammal gymnasieklasskompis på Thimons. Camilla, som bor i Linköping, var på genomresa så vi hade 1,5 h till vårt förfogande. Hon ville testa "Nässjös gröna semla", denna nyhet som spridit sig även till slätta'. Å jag tog en smarrig "vanlig" semla, dock mini. Det var inte fikat i sig som gav mig energi, det var samtalet med dig Camilla. Jag verkligen njöt när du berättade om din U-sväng i livet. Härligt! Modigt! Jag kan bara konstatera att U-svängar kan man alltid göra, bara man inte gör dem på motorvägar. Att ta ett stort beslut är modigt men att sedan ångra sig är ännu modigare. Tack fina du för stunden å hoppas dagens efterföljande festligheter blev till belåtenhet.


Vidare till mor och far i Torset på middag med Henry och Stella. Johanna och Alexander kom oxå dit, gott (om än lite sent...hrm...) David fattades - han skidar utför i Säfsen. Favoritförrätten osttarteletter smalt i munnen och mammas biffar går inte av för hackor. Den i måndags utlovade råmjölkspannkakan (som jag natuligtvis inte kunde hålla klaffen om till kidzen) uteblev. Mamma fick nämligen ingen mjölk. Men i mars.....då kommer det kalvar och då kommer vi tillbaka till bordet. Nu var dagens efterrätt visserligen mycket mycket god den med. Päron med toscatäcke.


Mamma och jag övade på sånger till vårt lilla gig på Frälsningsarméns lördagscafé den 18 mars. Ska bli roligt! Å sedan hade mamma plockat fram min mormors gamla berättelser, typ 102 år gamla. Hon var 14 år när hon skrev dem. Skrivstil så fin så fin.... Gårdagens skola lärde ju ut det och hyfs fanns på betyget. I dag ligger väl inte välskrivning högt upp på listan utav målen, man måste snacka, prata och "va med" för att få A. Mmmmm, Camilla och jag pratade om detta vid vårt fika och de elever som är duktiga i sin tysthet - de har helt klart sämre chanser i dagens utvärderingar.


Jag avslutade eftermiddagen (eller startade kvällen) med en löparrunda. Helt gudomligt skönt. Å nu är det bara Mello kvar av dagen och häng med Henry och Stella. Med andra ord - en toppenlördag fråns start till slut!!


Ps. Det var riktigt roligt att se dig oxå i dag Malin på fiket, å din syster! Stor varm kram!!


 

Träslända - en favoritrunda i morgondiset

 

Vårvinter = vackert

 

Mor och far passar upp!!

 

Alexander och Johanna!

 

Inte så mycket råmjölkspannkaka men väldigt gott.....

 

Berättelsebok skriven av min mormor Sigrid, 14 år. Född 1901. Kul att de har bevarats.

 

Underbara historier! Fina teckningar och vacker skrift.

 

Suddigum funkar inte så bra på bläck så man "infogar" eller "strök" bokstäver när man skrev fel....

Av Sofia - 17 februari 2017 22:22

Jag memorerar dina ögon när jag somnar…… Saknad! Längtan! Tänk om man bara hade förmågan att stänga av. Stänga av känslorna. Som en av- och påknapp….. Vakna på morgonen, göra sig i ordning, äta, borsta tänderna, ta sig till jobbet, jobba, fika, jobba, äta lunch, jobba, ta sig hem, tvätta, städa, cykla eller gå en runda, äta, TV, borsta tänderna, somna….UTAN att tänka. Utan att känna och sakna. Att sakna är nyttigt, sägs det. Men jag skulle vilja vara lite mer onyttig nu känner jag. Å andra sidan vore det ju inte jag. Jag har mer känslor i kroppen än blod och vatten!

De bästa eller kanske de ”värsta” låtarna orkar jag knappt inte lyssna på. Där texten stämmer…alltför väl....


Arizona – Ocenas away

” Few thousand miles and an ocean away
But I see the sunrise, oh, just like the other day
Picture your eyes as I fall asleep
Tell myself it's alright, oh-oh, as the tears roll by

Ooh, I wish I could feel your face
Ooh, I'm helpless when I'm oceans away”

 

John Denver – Leaving on a Jet Plane

So kiss me and smile for me

Tell me that you’ll wait for me

Hold me like you’ll never let me go

I’m leaving on a Jet Plane

Don’t know when I’ll be back again

Oh, babe I hate to go

 

Zayn – I don’t wanna live forever

I just wanna keep callin' your name
Until you come back home
I just wanna keep callin' your name
Until you come back home
I just wanna keep callin' your name
Until you come back home

 

Att vara ifrån en person som betyder allt är jobbigt och för oss som tänker är det värre. Kärlek är sådan. Att han får spendera en kort och intensiv vecka med sin son, som han träffar alltför sällan, gör mig glad. Såklart! Glädjen i det gör min saknad något lättare. För jag vet att han mår bra av det. Pappahockeyresor då och då ingår i paketet.  Å så alla plan som ska lyfta och landa.... Jag vet att saker och ting kan hända och det gör allt lite extra jobbigt.


Sådär ja, dagens gnäll och tyck-synd-om-mig! Att skriva några rader om det hjälpte…lite för stunden…


Ottawa Senators vann gårnattens match mot New Yersey och Erik gjorde dessutom ett av målen. Då plingade det bra i min telefon, kunde känna Jonas glädje ända hit. Wow, vilken känsla att få sitta där live på läktaren o titta!! 3-0 slutade matchen. #GoSensGo

Själv sov jag knappt nåt...följde hela matchen och därför är jag dödens trött nu. Natti! Natti!!



Å så en kanske lite löjlig dikt i min ändlösa längtan.....men ja, det hjälper lite ändå...


En förlamande saknad i ord


Jag vill inte sakna dig....inte så mycket

Men ändå är det så

Som om hjärtat vill gå sönder

Har så svårt att förstå


Att det skulle vara nyttigt att ifrån varann

Att vara isär

En sanning för många

Idioti om du min åsikt begär


Minuterna känns som timmar

Å dagarna som en evighet

Prickar av i kalendern

Snart är det tisdag - jag vet!!!!!


Det är det enda som ger mig glädje

är vetskapen om att du har det bra

Att få träffa sin son är

ju något man faktiskt ska


Detta ingår i paketet

så här blir det då och då

Tänk på mig, ge mig styrkan att

hantera saknaden, att just förstå


Jag saknar dig, saknar allt

Saknar din värme, dina ord, din röst

Ta med dig våren hem

Utan dig känns allt som höst


Love you!


Av Sofia - 16 februari 2017 20:11

I dagens ex av Smålandstidningen kunde man läsa om Manuel Knight. ”Bluffen” som utger sig för att vara både det ena och det andra, utbildad psykolog, krigsfånge och världsmästare i karate. Han är inget av detta, dock föreläsare som byggt ett starkt varumärke kring sin person. Han är en föreläsare som åker land och rike runt och i november 2013 besökte han Nässjö kommun. I några timmar föreläste han om bl.a förändring och människors inställningar till denna och tanken var att entusiasmera anställda inom vår kommun. Det lyckades han sannerligen med. De flesta tyckte han var en karasmatisk person inkl mig själv och han spetsade till saker och ting….lite väl mycket såhär med facit hand. Jag vill dock poängtera att mycket av det han sa (förutom ljuget) var bra och fick mig att tänka till. Dock känns det knepigt nu att jag hade den känslan då. Man misstänker ju inte att personen framme på scen står och ljuger - eller? Jag tror gott om folk i största allmänhet och tror ingen ska vilja göra något ont, mig ont eller i det här fallet fara med osanningar. 


I morse när jag läste tidningen minns jag att intrycket av denna föreläsning fick mig att skriva ett blogginlägg om det. Två år senare fick jag en kommentar på detta inlägg och jag kände mig ganska så grundlurad. Jag visste väl inte riktigt vad jag skulle tro…en olustig känsla…kan det verkligen vara sant att han inte är sann? Det har efterforskats en hel del i hans bakgrund och historia och i dagens tidning stod en del fakta. Vi diskuterade det i morse vid fikat på jobbet och som någon sa.. ”Han blir ju inte en sämre talare för det”… Det var precis så jag svarade på kommentaren för några år sedan….men nu känns det ännu värre…. Även om han sa mycket bra saker - hur ska man få förtroende för någon som faktiskt ljuger om ditten och datten?

 

Nedan – mitt blogginlägg från 5 nov 2013

Idag har jag tillsammans med c a 400 kollegor i Nässjö kommun varit på en riktigt riktigt bra föreläsning. Ett projekt inom Nässjö kommun att göra kommunen till en attraktivare arbetsplats ”Jobba här!” Det är andra gången som den karismatiske föreläsaren Manuel Knight inspirerar oss han har fyllt Pigalles flera gånger om denna veckan.

  

Han kommer från slummen (ghetto) i Atlanta, Georgia, har varit elitsoldat i den amerikanska armén ca 10 år och även krigsfånge i krigets Irak. Idag är han förutom 3-barnsfar och boende i Göteborg framgångrik organisationskonsult och hans livsresa har förstått gett honom helt otroliga erfarenheter. Han föreläser om hur viktigt det är med lagarbete och effektivt ledarskap. Som utbildad psykolog har han såklart knas på mänskligt beteende och våra drivkrafter. "Ledarskap, laganda, kommunikation och kulturella förändringar - kort sagt allt som har att göra med företagets prestation och identitet" står det på hans hemsida. 

 

Mycket av det han sa kan även översättas till familjen som kan likas vid ett "företag" och han drog otroligt roliga paralleller. Det blev många skratt under eftermiddagens timmar och han drev både med sig själv och sin svärmor… "Manuel Knight är en föreläsare av världsklass. Med ett stort och varmt hjärta och äkta engagemang visar han vägen till verklig förändring, förbättring och framgång för människor och organisationer." Juryns motivering till Stora Talarpriset 2011. Han har även sommarpratat i P1's "Sommar", sommaren 2008. Det ska jag absolut försöka hitta på webben.

 

Jag tog med mig en hel del nyttiga tankar till min egen arbetsplats vilket med all säkerhet var meningen. Att jobba i en grupp med människor du faktiskt inte har valt kan ibland vara en utmaning. Däremot är jag inte särskilt positiv till vissa av hans samarbetsövningar idag - att samtala med en främmande människa jag aldrig tidigare träffat och diskutera huruvida jag är typen "win/win" eller "win/lose" = om jag resonerar mig fram till en lösning där båda parter till slut får lite vinning...eller om jag är den dominanta personen som ska ha rätt och vinst. Jag är väl helt enkelt för blyg..... En härlig dag och man får tacka arbetsgivaren att sånt här ordnas!!!

 

Ha en god kväll!!!


Kommentaren jag fick två år senare……17 okt 2015

The Groundhogs

Manuel Knight är tyvärr en enda stor bedragare. Han är inte psykolog han har heller aldrig varit Special Forces. Han har inte heller varit karatevärldsmästare som han påstår i andra sammanhang. Han har aldrig varit krigsfånge.

Allt är lögn. Kontrollera med Socialstyrelsen så ser du att han ljuger om en skyddad yrkestitel, Psykolog. I USA är olagligt att ute sig för att varit krigsfånge, Special Forces om man inte har varit och tjänar man pengar på lögnerna ses det som en försvårande omständighet.

Vi kommer med tiden visa världen undan för undan vilken bedragare med skattemedel han är men också alla storföretag han blåst.


Besök vår blogg http://manuelknight.blogspot.com/

http://manuelknight.blogspot.se


Mitt svar - 18 oktober 2015 08:07

Tråkigt om det du skriver är sant. Riktigt tråkigt. Det gör honom inte till en sämre talare på något sätt men att ljuga om sin bakgrund på det sätter är osmakligt.

 

På Groundhogs blogg står idag:

Breaking news! Nu börjar Manuel Knights luftslott och han sjläv pysa ihop till en liten hög. Ett antal Smålandstidningar publicerade idag en artikel av Madeleine Fransson och där hon drar ner brallorna på bedragaren Manuel Knight. Nu börjar allt fler se att kejsaren är naken. Snyggt jobbat, Madeleine Fransson.


Det känns bra att upptäcka att det inom den svenska pressen finns journalister ”som tar ansvar och som granskar och rapporterar”, något som Jeanette Gustafsdotter, vd för TU, förra året bestämt hävdade. Vi är glada om vi har haft fel, må sen vara att en svala inte gör nån sommar, men nu är det tre stycken som skrivit om bluffaren Manuel Knight: Oskar Sonn Lindell, Denny Calvo och Madeleine Fransson.


Det där tar en stund att bit för bit gå igenom, men vi kan direkt säga att Manuel Knight och hans lukrativa bedrägeriverksamhet inte är utsatt för nån stalker. Han och hans verksamhet är utsatt för granskning. Groundhogs stalkar inte. Groundhogs bedriver konsumentupplysning. Vi gör det som reguljärmedia borde ha gjort för länge sen och vilket också framgår av artikeln i Magasinet Filter. Den svenska journalistkåren har varit närmast kataton. Bra att vi nu skönjer ett uppvaknande och kanske till och med ett tillfrisknande. Det vore i så fall inte en dag för tidigt!


Fotnot: Den person som utpekas som "stalker" har ingen kontroll över denna blogg och har aldrig publicerat ett enda inlägg. Ingen av Groundhogs eller nån av våra, av oss kända, uppgiftslämnare har ringt Manuel Knight eller hans stab eller hans familj. Det som Manuel Knight och Camilla Heed påstår är alltså bara lögn. Som vanligt.

Av Sofia - 14 februari 2017 20:57

Många check idag. Fick den sista kompletterande glasskivan till köket – gaveln/kortsida vid spisen (som både vi och köksplaneraren på IKEA hade missat). Samtidigt kunde jag rodda Spoltjänst så de kom strax efter och spolade rent avloppet. Totalstopp i fredags o det var sluttvättat för ett tag. Nu rinner det återigen så fint i rören och husmor kan utföra sina sysslor igen… Såna där vardagliga ting som bara ska fungera – när det inte gör det får man sig en tanke - man innerligt tacksam över hur bra vi har det. En riktigt bra och ändamålsenlig tvättstuga är underbart inklusive rinnande vatten både in och ut....


Sol på himlen och vädret gör ju verkligen att man njuter (läs – skulle vilja vara ledig). Idag har hursomhelst Stella haft roligt. Medan jag var hemma en kort sväng var hon förbi och hämta sin glider för utevistelse i Lövhult. Bästisen Danni och hennes mor Tina (som är lärare) är ju sportlovslediga och vad härligt att barnen (och lärarna) får så fint väder denna vecka. Gläds med dem. Tack Tina!!!!


Jag gläds även med mig själv. Nog för att det känns leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeesssssssssssssssssssssssssam

t tråkigt utan Jonas på kvällarna men jag har dödat lite tid med att springa ikväll. Åh vad bra det gick! Konditionen och löparbenen svarade så fint på dryga milen trots mitt vinterlöparuppehåll. Promenader varje dag och cykling underhåller alldeles perfekt!! Jag valde vägar med fast mark under fötterna och vårluften kom verkligen in i lungorna. Skönt! Skönt! Skönt! Nöjd!


Nu har jag Alla-hjärtansdagsfirat med mig själv. Mozzarella, bacon och tomat! Gott!! Å jag sneglar lite på alla fina parmiddagar som Instagrammas och alla hjärtan lyser lite extra rött och ironiskt mot mig. Suck! Hur kan man längta så efter någon? Jag har dock Jonas dator att tillgå – i den finns möjlighet att följa nattens NHL-match mellan Ottawa och Buffalo Sabres. Hoppas jag orkar titta – lite häftigt att veta att han med stort H sitter där på läktaren (bland 20 000 andra) och hejar på sin son som fightas på isen. Det är den första av fyra matcher han får se på sin nyss påbörjade pappahockeyresa. För hans skulle vill jag att tiden ska gå långsamt, vet att han njuter så av att få tillbringa tid med Erik – för min skull kan den gärna få gå lite snabbare. Men......som Vilhelm Moberg skrev en gång i tiden: ”Tag vara på ditt liv! För nu är det din stund på jorden”. Bra att tänka på det då och då. Eller som ett annat tänkvärt citat: "Alla de dagarna som gick…inte visste jag att det var livet".....


Ha en fortsatt fin Alla hjärtans kväll!


Hoppas du har bra med surf där borta i Kanadaland! Detta är din sång!!


Av Sofia - 13 februari 2017 20:03

I över ett år har jag haft två byschor utanför fönstret. Två på varandra. Det innebär att jag inte ser någon himmel om jag inte typ tränar yoga på jobbet, dvs böjer mig ordentligt vid fönstret. Inget större problem med något av det - jag är ju på jobbet för att just jobba - inte för att glo ut på himlen. Det kan dock vara riktigt trevligt att se blå himmel och sol någon gång då och då. Ja, vad är då en byscha undrar säkert ni som inte är haja inom byggbranschen (eller så vet alla det pga allmänbildning). En byscha är en byggbod - en sådan som alltid ska finnas (finns alltid) på en byggarbetsplats. Där vistas byggarna på sina raster etc. - den tid de inte byggjobbar. Vi på Vipan har befunnit oss på en byggarbetsplats i flera år nu och faktum är att det börjar bli färdigt. Alla plan som var tänkta att renoveras är snart klara! Helt underbart i sig men bäst är nog ändå min "nya" utsikt. Jag blev paff när den lilla träbyggnaden helt plötsligt en dag var puts väck. Sanningen är ju att de senaste månaderna har det inte varit så där värst mycket varken klablå himmel eller sol MEN idag när jag kom från fikat sken solens strålar på mitt skrivbord och över tangentbordet. Det var lycka i all sin enkelhet!


Annars har dagen varit väldigt tyst. Det är lugnt och stilla i korridoren - många är sportlovslediga och iväg på skidresor. Vi startade dagen med körsång för Emelie i vårt café. Några av oss firade henne med en sång på hennes födelsedag. Grattis Emelie! Hoppas du hade hade en fortsatt fin dag! Efter jobbet gick jag en lång promenad runt stan. Har längtat ut hela dagen - efter solen och den friska luften. Jag fick en halvtimme i dagsljus hursomhelst - resten blev i skymning och mörker.


Sedan måste jag ju skriva en rad om returmötet mellan NIF P16 och VBK i går - i Stinsen Arena. Måste och måste, helst skriver jag inte om det. Jag publicerade ju resultatet från lördagens vinst och gårdagens siffror är väl inget man vill skriva i stora bokstäver. Helt klart var de gula getingarna mer revanschsugna och därmed vinst. Suck - jag ville bara matchen skulle ta slut. Det känns alltid värre att förlora mot Vetlanda på något sätt (bandykultur)...... Bit ihop eller bryt ihop ett tag - sedan får de ta nya tag. Heja di blåe!!! Skrev jag inte resultatet...nä, det får ni ta reda på själva. :)


Ha en fortsatt fin kväll!!


 

Nu är det mer utsikt från mitt fönster. Den översta byschan är borta. De två nedersta står kvar ett tag till.



Av Sofia - 11 februari 2017 17:48

25-års kalas! Samt fira en förlovning! I Nybro! Pelle fyller 25 år i morgon o för några veckor sedan förlovade han sig med sin fina Lina. Å bebis är beräknad till april. Jonas ska bli farfar o jag blir väl då bonusfarmor. Vad jag än blir ska det bli riktigt riktigt kul och spännande. En helt ny generation Karlsson - så häftigt!!

Vi kollar just nu på Sweden Hockey Games o väntar på god mat. Beslutet föll till slut på hamburgare. Är hungrig som varg efter att ha knallat till Berg tur o retur på oplogade vägar..

I skrivande stund startar Davids match NIF P16 mot Vetlanda i plåtburken. Håller mina tummar så klart. Att slå Vetlanda stärker alltid. I morgon är det returmöte i Stinsen. Då är vi där!!!!

Ha en fin kväll!!

Långpromenad - så skönt!

Av Sofia - 10 februari 2017 20:02

Idag har det varit en riktig bra dag. Fredagar har ju alltid ett visst skimmer över sig i och för sig men den har varit givande och bra!! När man lämnar jobbet med ett leende - då är det gott! När man känner att man gjort ett bra jobb - tillfredsställande! Bokslutspresentationer har pågått och Tekniska har koll på siffrorna. Då känner man sig nöjd.

Förvaltningsinformation i Stadshuset o efterföljande frukost på Högland. Personalvård och gemenskap - det har han varit en fena på - John. Vår chef som nu snart slutat. Hoppas ny sökande har samma inställning.

På lunchen gick jag den sedvanliga promenaden. Idag var det inte alls lika kallt. Skönt o friskt!! På hemväg från jobbet gick jag förbi stadens mest centrala gym. Det nya som har öppnat i Loket (gamla Åhléns). Det ser ut ungefär som ett akvarium med ett gäng fiskar inkl mobil (för många tittar just på mobilen när jag går förbi). Nu tycker jag att det är dödstråkigt att gå på gym - tyvärr (jag borde verkligen stärka musklerna). Cykla och roddmaskin - monotona grejor är min grej - lyfta skrot o klumpar - astråkigt.

Nu sitter jag o njuter av brasan i Landsbro. Alla!!!! kidzen är hos Johanna o Alexander o hälsar på. Mysigt!!! Njuter. I morgon går vi inte på gym - vi går till Berg som ligger 6 km härifrån. Frisk luft i borrarna!!

Go kväll!!

Av Sofia - 9 februari 2017 19:17

Torsdag. 9 februari. Vinter. Kallt. Kände mig som en mumie på lunchen när jag valde promenad runt Träslända. Många lager kläder på kroppen så till och med rörligheten blev lite sämre. Det gick fortare än vanligt idag, just för att hålla värmen. Man läser minus 5 på mobilen men ?känns? som minus 11. Kan tycka att det känns åtminstone minus 20, i varje fall i början. När jag är i slutet av turen känns det som nollan. Positivt! Så resultatet av ovan är alltså att promenera sig igenom vintern. Synd bara att jobbet inte tillåter det. Tänk när man blir pensionär ? då kan man gå hela dagarna om man tycker det är kallt.

Krassliga barn hemma. David hemma två dagar och har inte kunnat träna bandy. Henry knaprar halstabletter och är blank i ögonen. Stella hade nationellt prov i svenska så henne var det inte lönt att hålla hemma. Det kunde hon bara inte missa. Idag var hon dock i skolan och jag mötte henne på min tur vid Norråsaskolan då hon var på väg till hemkunskap med sina klasskompisar. En varm kram fick jag av henne och fick information att de idag skulle göra pizzamacka. Låter gott. Hon längtar nog mer efter mannagrynsgröten till kvällen vilket jag har lovat hela veckan. Inte den nyttigaste gröten direkt men ack så god då och då. I gröten har jag en gammal träslev som har hängt med sedan jag flyttade hemifrån. Gjord av min äldste morbror Gustav som nyligen fyllde 101 år. Gör om det om ni kan? Både träsleven o åldern...

Soffhäng och TV. Vardagsliv. Det finns inget som slår det. Värme från mannen bredvid o barnen och filten.

Ha en fin kväll

Gustav Rydén - skapare av sleven!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9 10 11
12
13 14
15
16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards