Direktlänk till inlägg 5 april 2017

När det ofattbara händer....

Av Sofia - 5 april 2017 20:32

Den senaste tiden har det varit en våg av otäcka händelser. Det sker ständigt saker som förskräcker men ibland känns det som det tidvis är värre. Bombdåd, terroristattacker – flera döda och skadade – man läser och hör men ändå går det inte riktigt in. Kanske är det ett slags skydd vi (jag) har – man bygger en mur (som är mer eller mindre stark) så man orkar leva vidare och fungera som människa trots allt elände. Så händer det något – en bussolycka där flera unga människor omkommer och många blir svårt skadade - den där muren, för i varje fall mig, rämnar. Just denna händelsen tog jag åt mig hejdlöst, varje rad jag läste, varje ord jag hörde – det kändes som nålstick rakt in i hjärtat. Tårarna kommer så fort jag ser den där bussen i diket. Kanske har det med att göra att jag har egna barn i just denna ålder, att jag hela bandysäsongen ständigt är orolig för att det ska hända David och hans gäng på någon av alla resor. Väglaget är ofta inte det bästa under höst och vinter.... Nästan så jag kan känna en lättnad när bandyn är slut i slutet av mars – då slipper man oroa sig just för det.


När jag känner som jag gör för busskatastrofen – hur känner sig då inte anhöriga till barnen som inte längre finns? Hur orkar man leva vidare?  Hur känner sig lärarna som just mist några av sina elever? Kamraterna som överlevde och förlorade några av sina vänner? Hur känner sig det lilla samhället där de kom ifrån? Man har läst om flickan som hade satt på sig bältet just innan olyckan inträffade och förmodligen därmed överlevde. Hon kände skuld - att hon fick leva och inte sin kompis. Det är lätt att fastna i tankarna varför avslutas livet för ungdomar i tonåren? Varför? Det är så ofattbart, det som har drabbat dem. Jag har haft extremt svårt att skaka av mig händelsen och jag har kramat mina barn extra hårt denna veckan. Vad vet vi vad som händer nästa dag? Varje gång jag hör ett utryckningsfordon räknar jag blixtsnabbt ut i hjärnan vilka av mina barn som kan tänka sig befinnas sig ute i trafiken på t.ex cykel. Detta är jag säkert, som förälder, inte ensam om - men jag har en känsla av att jag tillhör kategorin som oroar sig i mesta laget. Det som är alldeles säkert är att OM det ofattbara skulle hända har jag lidit mycket mer.


Jag hade tänkt att skriva en rad om friskolan som segregerar pojkar och flickor också.....men jag tar det någon annan dag. Att skriva om ovan var jobbigt nog.


En höjdpunkt idag var att se Stellas glädje att ÄNTLIGEN få sina rullskridskor. Såna där klassiska ni vet med 2 hjulpar + en broms fram. Så snabbt hon lärde sig. Stella ber aldrig om någonting. Tjatar aldrig om att få saker. Hon önskade sig dessa som för tidig födelsedagspresent men hon fick dem på sin ofödelsedag. Lyckan var total och ja, jag köpte SKYDD så...om hon faller inte ska skada sig.....


Ha en fortsatt fin onsdag och var rädd om varandra och livet!

Kram


 

Såååå nöjd!!

 

Fina Stella i sina rullskridskor

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Onsdag 27 mars 19:24

Medborgarbudget - en värdefull demokratisk process. Ut på tur! Förmiddagen ägnades åt att besöka resultatet av medborgarbudget i våra kransorter. En demokratisk process där folket får rösta och bestämma vad som blir verklighet av pengarna. Så värdefu...

Av Sofia - Tisdag 26 mars 18:58

Igår kväll var det gruppmöte för vårt parti, Centerpartiet. Bra diskussioner och gott fika - tack Tommy, engagerade medlemmar och god stämning. Vad kan man mer önska tänker jag. Det är mycket som händer och det stundar ett EU-val eller EP-val som det...

Av Sofia - Lördag 23 mars 16:38

I går morse fick jag bevittna hur den sista elstolpen fick fot, eller hjul. Luftledningarna är nu borttagna här i vårt område och en traktor for iväg med den. Äntligen blev vi av med vår fula ledning som förstör våra utsiktskort. Det är verkligen ett...

Av Sofia - Fredag 22 mars 19:07

Samarbete och samverkan är ett ord som har genomsyrat arbetet i kommunen sedan jag tillträdde för cirka ett år sedan. Det har verkligen gjort oss alla mycket mer medvetna om fördelarna att samverka både när det gäller det på politiska planet och i ve...

Av Sofia - Onsdag 20 mars 20:43


Skön tystnad smeker mitt öra Endast vinden hörs och läker mina vintersår Snövit matta lurar mitt öga Jag ser vinter men känner vår Kylan biter i min kind och håller isen envist kvar Från klockan sex till sex ser jag sjö och horisont Marstid...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6
7
8 9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards