Direktlänk till inlägg 20 januari 2018

Om engagemang, om att inte orka, om att vilja påverka

Av Sofia - 20 januari 2018 16:13

Engagemang
När jag gick med i politiken 2014 var det för att jag ville kunna påverka. Engagerat mig, hade jag gjort länge. Skrivit artiklar o delvis i min blogg. Jag fick höra då att jag var modig. Att det var strongt att kliva ned från läktaren o ?tycka? o istället ge sig ned på spelplanen o aktivt delta.

Jag visste inte hur mycket det skulle bli av allt. Å ändå ständigt känna sig otillräcklig. Att ha ett heltidsjobb som kräver stort ansvar samtidigt som man är fyrbarnsmamma - jag vill påstå att det går inte att lägga det pusslet ihop med nämnduppdrag i barn- och utbildningsnämnden. Det går men inte mer. Jag läser alla handlingar o går på de möten jag ska plus lite till - digitalisering och utforma pilenmål. Hela tiden känner jag att jag kunde göra mer och vara än mer aktiv. När jag var med på första spadtaget igår på Åkerskolan kände jag en sån glädje. Att se alla barn sjunga för full hals o att se de två barnen från förskoleklassen gräva med guldspaden. Det är då jag känner att jag gör rätt - att jag deltar.

Det fanns en period för nåt år sedan då jag tog en paus. För Henrys skull. Jag orkade inte. Det tog stopp. Var tvungen att prioritera jobbet o barnen för att hålla ihop. Orkade inte sitta o lyssna på alla möten ?viktigt att ställa höga förväntningar o mål? när mitt eget barn inte ens orkade ta sig i skolan. Häromdan kom Henry hem o skrivit A på en engelsk novell. Med tanke på att han inte gick en enda full dag i nioende klass är det ett förbluffande resultat. Det fascinerar mig mycket - människans kraft att vända kurvan uppåt.

Ja, jag tar åt mig av föräldrauppror och Facebookgrupper som tycker en massa. Blir skitledsen. Det är verkligen inte lätt att sitta som ansvarig för pengar som inte finns (fanns). Det är så lätt att se den lilla % man inte fick - svårare att se alla de miljoner man faktiskt har.
Å är det nån i gruppen ?Föräldrauppropet? på Facebook som lämnar sina större syskon (under tre år) på förskolan trots att man är föräldraledig borde man tänka ett varv till. Har debatterat detta märkliga fenomen förr o jag anser det är en självklarhet att man tar möjligheten att ta vara på den korta tiden när barnen är riktigt små. Ni som engagerar er i Facebook - kom med på ett gruppmöte i valfritt parti (helst Centern då förstås). Ni är så välkomna. Vi behöver fler som engagerar sig!!

Go kväll!!

Tre av mina kidz. Tre olika individer. Den äldsta hade mottot ?minsta motståndets lag? i skolan o hade kul hela vägen. Klarar sig galant genom en lysande drivkraft.
Henry som har haft ett par tuffa år men hittat rätt. Stella som är lika med ambitioner o helst alla rätt på alla prov.
BandyDavid saknas på bild. Fina resultat både på byggprogrammet, matten o i målet på bandyplan.
Bakom dem står en mamma som ständigt oroar dig för att det inte ska gå bra o knappt vågar glädja sig åt det som är bra!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Söndag 17 mars 18:55

Igår kväll blev det inget Anne på Grönkulla, den underbara serie som vi följer på Netflix. Det var NHL-hockey och Jonas son Erik spelade med sitt Pittsburgh mot New York Rangers. Jag virkade mig in i andra perioden men gick och la mig kl halv tio. Or...

Av Sofia - Lördag 16 mars 17:43

En blank lördag, en ledig lördag. Vad gör vi helst då? Packar ryggsäcken med fika och ger oss ut. Vi var sugna på att gå runt Spexhultasjön och trots lite vanskligt väder gav vi oss iväg. Lite duggregn men ingen fara. Första kaffepausen tog vi efter ...

Av Sofia - Fredag 15 mars 19:19

Tiden går. Å tiden går fort. Alldeles för fort. 15 mars och nu vill man börja sakta ned kalendern. Men det var nyss fredag och nu är det fredag igen. En mastig vecka är till ända men den har varit otroligt bra. Resultatdialoger med Kultur- och Fritid...

Av Sofia - Onsdag 13 mars 19:46

Vaknade till ett vitt snötäcke. Bakslag faktum. Men det vita försvann tack och lov fort och innan jag tog bilen insöp jag vårluft. Det var mjukt ute. Helt underbart. Som jag har längtat efter denna våren. Det blir värre och värre för varje år. Vinter...

Av Sofia - Tisdag 12 mars 17:45

Idag har vi haft omvärldsdag. Många var vi vilket är kul. Samtliga ledamöter i kommunfullmäktige, nämndledamöter, VD för kommunala bolag, förvaltningschefer och avdelningschefer etc var inbjudna och vi samlades i Pigalle. Omvärldsdagen innebär my...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards