Direktlänk till inlägg 13 november 2018

Brandskydd

Av Sofia - 13 november 2018 20:02

Hade Räddningstjänsten på besök i går. I Solbacka. De skulle kolla så brandskyddet var ok. Skorsten, pipa, kamin ? check på den o allt såg bra ut!!
Vi har bara en brandvarnare och blev rekommenderade minst två, helst en i varje sovrum. Brandfilt saknas. Att Jonas hade lagt två tröjor över brandsläckaren i tvättstugan sågs inte heller med blida ögon. Ja, det blir lite att fixa. Annars tycker jag det känns som ett säkert hus om det skulle börja brinna. Ett plan, tre utgångar. Sedan ska man inte ladda mobilerna eller paddan på natten och man ska inte köra tvättmaskin och torktumlare när man är borta på dagarna och inte heller på nätterna. Just den pucken känns lite omöjlig att lösa. Jo, jag kan ju alltid anställda en RUT hemma. Å det blir ju billigt. Hur ska man hinna med alla dessa sysslor när man jobbar som man gör.

Jo, just det ? vi skulle komma överens om en återsamlingsplats också. Om olyckan är framme ska inte någon behöva vara osäker på om ngn är kvar och då gå in och leta igen, i ett brinnande hus. När jag berättade denna sista detalj vid fikat på jobbet idag blev det dagens skratt. Särskilt om tipset att lägga en sak, t.ex en toffel vid återsamlingsplatsen så Jonas vet att jag är ute och inte går in och letar efter mig då jag har sprungit ett annat håll runt huset? Hänger ni med. Livrem och hängslen och lite till tyckte mina jobbarkompisar.

Å med brand och brandorsaker i färsk minne tittade vi på senaste avsnittet av Outlander igår, Jonas och jag. Cirka kl. halv tio fick vi ro och kunde gå och lägga oss. Hörde att David var igång i köket och han öppnade dörren ut o håll på. Helt plötsligt började det lukta väldigt mycket bränt. Han hade råkat köra en kanelbulle liiiiite för länge och för hårt i mikron. Röklukt uppstod och det luktade brända popcorn hela natten. David hade monterat ned brandvarnaren och lagt den i soffan så den inte skulle börja tjuta. Mmmm, inte för att jag tror att det kanske hade kunnat börja brinna men nojig som är?. Får vara glad om jag inte får mardrömmar om bränder och aska.

Var också på ytterligare en resultatdialog i går. På Åkers förskola. Blir alltid lika glad och entusiastisk när jag träffar dessa engagerade pedagoger, förskolechefer och övrig personal. Nässjö kommun kan vara stolta för det mycket goda arbete de gör. Fokus igår var ?mindre barngrupper? som de jobbat mycket med. Att dela in stora barngrupper i mindre medför nästan bara fördelar. Lugnare miljö, lägre ljudnivå, tryggar barn pga färre relationer. Nackdelen är när inte personalen räcker till. Det är svårt att få tag i utbildad personal och personal överhuvudtaget. Där har vi en verklige utmaning inom barn- och utbildningsförvaltningen.

Ha en fin kväll!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Söndag 17 mars 18:55

Igår kväll blev det inget Anne på Grönkulla, den underbara serie som vi följer på Netflix. Det var NHL-hockey och Jonas son Erik spelade med sitt Pittsburgh mot New York Rangers. Jag virkade mig in i andra perioden men gick och la mig kl halv tio. Or...

Av Sofia - Lördag 16 mars 17:43

En blank lördag, en ledig lördag. Vad gör vi helst då? Packar ryggsäcken med fika och ger oss ut. Vi var sugna på att gå runt Spexhultasjön och trots lite vanskligt väder gav vi oss iväg. Lite duggregn men ingen fara. Första kaffepausen tog vi efter ...

Av Sofia - Fredag 15 mars 19:19

Tiden går. Å tiden går fort. Alldeles för fort. 15 mars och nu vill man börja sakta ned kalendern. Men det var nyss fredag och nu är det fredag igen. En mastig vecka är till ända men den har varit otroligt bra. Resultatdialoger med Kultur- och Fritid...

Av Sofia - Onsdag 13 mars 19:46

Vaknade till ett vitt snötäcke. Bakslag faktum. Men det vita försvann tack och lov fort och innan jag tog bilen insöp jag vårluft. Det var mjukt ute. Helt underbart. Som jag har längtat efter denna våren. Det blir värre och värre för varje år. Vinter...

Av Sofia - Tisdag 12 mars 17:45

Idag har vi haft omvärldsdag. Många var vi vilket är kul. Samtliga ledamöter i kommunfullmäktige, nämndledamöter, VD för kommunala bolag, förvaltningschefer och avdelningschefer etc var inbjudna och vi samlades i Pigalle. Omvärldsdagen innebär my...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards