Direktlänk till inlägg 25 januari 2024

Årets första kommunfullmäktige

Av Sofia - Torsdag 25 jan 20:55

Årets första kommunfullmäktige var en kort historia. Slut efter en timme. Hade någon sagt för några år sedan att jag skulle förlänga sammanträdet med två debattinlägg hade jag absolut inte trott på det, ha ha. Men två ärende ikväll var såna milstolpar att jag verkligen inte kunde låta bli att gå upp i talarstolen.

Markförsörjning ligger mig varmt om hjärtat. Att Nässjö kommun har byggbar mark att erbjuda när företag vill etablera sig är verkligen en framgångsfaktor för utvecklingen av staden. I detta fall säkrar vi sista etappen av Södra vägen så vår ringled ÄNTLIGEN blir klar. Å det var så jag inledde mitt tal. Äntligen!! Den första utredningen som gjordes när det gäller en ringled var i början på 70-talet. Jösses! Alla städer i Nässjös storlek bör ha en ringled. Leda bort tung trafik från stadskärnan är en självklarhet. Å eliminera, så gott det går, trafikstockningar i rusningstid.

Nu är markaffären i hamn och år av diskussioner och förhandlingar har pågått med fastighetsägaren. Har hört det sedan jag började på kommunen 2009. Att vi inte äger marken till sista etappen. Men nu! Äntligen! Check på den. Det är stort!

Det som satte sig djupast från kvällen var den tysta minuten som hölls för politikern Thomas Erixon som hastigt avled den 15 januari. Han ägnade politiken och sitt parti SAFE stort engagemang. Presidiets ordförande Pernilla höll ett mycket fint och känslosamt tal och under den tysta minuten kunde man i bakgrunden höra stadshusets klockspel. Vackert!

Ha en fin kväll!!

Nässjös vackra stadshus i kvällningen

 
 
Ingen bild

Rikard

Fredag 26 jan 16:49

Ja, riktigt tråkigt att Thomas gått bort. Jag uppfattar honom som en politiker med en moralisk kompass som det skulle behövas fler av, både i Nässjö och i Sverige och världen i övrigt. Och så var han en av få kommunpolitiker som man ofta såg på stan och på olika evenemang.

Sofia

Fredag 26 jan 18:31

Håller med dig. Hans liv släcktes alldeles för tidigt. Otroligt engagerad och viktig för demokratin. Dessutom var han en riktigt duktig konstnär! Mycket fina verk har han skapat!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Fredag 19 april 23:16

Ja denna fredag blev inte riktigt som jag hade tänkt. Satt djupt försjunken i exceldokument när jag i morse fick ett SMS. Av Lendo. Att mitt banklån beviljats o att pengarna skulle utbetalas inom 1-3 bankdagar. Tyckte det lät väldigt skumt. Ringde nr...

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards