Direktlänk till inlägg 23 oktober 2013

Musik ska byggas utav glädje...

Av Sofia - 23 oktober 2013 19:58

Rubriken är en sång som framförts av Lill Lindfors och det var en av hennes "hits". Min mamma tog upp den till vår barndomskör i Norra Sandsjö när det begav sig och det var en av de roligaste sångerna vi hade - tyckte jag. Texten är så otrloligt häftig och tillsammans med melodin smittar den till verklig glädje. Minns än idag hur vi framförde den - kan riktigt höra det inom mig.


Musik skall byggas utav glädje, av glädje bygger man musik.

Musik, det får ni ändå medge gör glädjen ännu mera glädjerik.
Mitt hus är byggt av båda dera', mitt hus det la' dom grunden till
för flera tusen år sen eller mera, så stig in känn er som hemma om ni vill.

 

Mitt hus är sju oktaver högt cirka sexton takter brett.
Som skorsten har jag en dragbasun och ena flygeln är en spinett.

En vägg består an symfonier, entrén är ett preludium.


Här mår jag bra, hur känner ni er? Vi bygger ständigt till så får ni rum.
Musik skall byggas utav glädje, av glädje bygger man musik.
Musiken den föddes får ni medge, ut ur ekot av vårt allra första skrik.

En sockerbagare här bor i staden. en jungman Jansson, hej och hå!
Dom dekorerar själva fasaden, när jag var liten med socker på.

 

Sen kom det duktigt folk från trakten, vars arbetsdiciplin är hård.
Här hör ni dom som håller takten, dom jobbar, som man säger på ackord.
Musik skall byggas utav glädje, av glädje bygger man musik.
Musik det får ni ändå medge, det gör glädjen ännu mera glädjerik.

 


Men musik är så mycket mer för mig än glädje. Det finns fler tillfällen då jag greppar tag i musiken när jag är ledsen. När jag nedstämd eller för den delen även stressad hjälper musiken till att göra sinnesstämningen ljusare och lättare. Lugnet infinner sig....


Ikväll har jag suttit länge och sjungit Ted Gärdestad. Hans dotter Zara Zacharias har sjungit in några icke utgivna sånger vilka talar direkt till mitt hjärta. Ska lära mig dessa riktigt ordentligt och de är inte svåra, enkla rena melodier - precis som Ted skrev och det är fullkomligt omöjligt att inte sjunga med. Ackorden finns inte på nätet (ännu) men de var inte jättesvåra att hitta. Så synd att Ted gick ur tiden alldeles för tidigt men det var hans val, om än oerhört svårt att förstå.....

 


En sån där älsklingslåt....








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Av Sofia - Söndag 14 april 19:37

Idag hade jag tänkt att göra så mycket, vara duktig och städa bilen och påbörja städning av växthuset. Ville inte vara ute en minut extra i denna hårda vind eller full storm. Blev inget med ovan sysslor men man kan ju vara duktig inomhus. Aska ur bra...

Av Sofia - Lördag 13 april 22:23

Upp i ottan och for till Skillingaryd. Stella hade då redan åkt, till Brinell för att göra högskoleprovet. All lycka älskade unge. Distriktsstämma med Centerpartiet på Skillingehus och tacksam att jag fick åka med Ann-Cathrin och Leif Gunnar. Vi ...

Av Sofia - Fredag 12 april 20:16

Trots ihållande regn kom det folk till Malmbäcks torg denna eftermiddag. Invigning av nytt fräscht torg med mer grönytor, nya fina bänkar, japansk körsbärsträd och genomfartsgata är ändrad till gångfartsområde typ. Dessutom ett färgglatt övergångsstä...

Av Sofia - Torsdag 11 april 20:30


Var tredje år får vi våra datorer utbytta på kommunen. De är leasade och den intervallen är väl normal och logisk även att det känns som igår jag gjorde det senast. Vi får behålla den gamla ett par dagar tills vi har kollat så allt förts över och att...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards