Alla inlägg den 8 oktober 2015

Av Sofia - 8 oktober 2015 18:47

Jag blir så trött och heligt förbannand! Såg TV4:s ”Kalla Fakta” tidigare i veckan. Jag blev förfärad och jag HOPPAS på fler med mig. I vårt land, i Sverige 2015 finns det läkare som på uppdrag utför oskuldskontroller för att sedan utfärda ett intyg – ett bevis som kan visa att kvinnor är oskulder när de gifter sig…... De som efterfrågar det är den utsatta kvinnans släktingar. De vill försäkra sig om kvinnan de gifter bort är oskuld. Det är så man nästan kräks. Förnedrande!!! Kränkande! Att det får förekomma inom svensk vård är helt obegripligt. Att andra kulturer är miltals bakom oss beträffande jämställdhet – det vet vi. Att vi i vårt land inte till 100% kan stå upp för dessa utsatta kvinnor som vuxit upp i familjer med rutten syn på kvinnor är stor skam!


Att mödomshinnan är en myt och faktiskt inte finns, VISSTE jag faktiskt inte (skrämmande i sig – jag vet), som en läkare i programmet förklarade. Fick väl lära mig en gång i skolan för länge sedan att fanns något som hette så men att den lika gärna kunde försvinna vid en häftig idrottsrörelse eller liknande. Å andra sidan är det HELT ointressant i min värld. Varför ska kvinnan vara orörd på bröllopsnatten? Å inte mannen? Extremt spännande fråga.  I Sverige har vi kommit mycket längre, rejält mycket längre….MEN vi har inte nått kaklet, absolut inte. Jodå, på vissa plan kanske….. Vi kvinnor får köra bil, vi får jobba, vi får rösta (numera), vi får göra mycket. Vi har en bit kvar när det gäller löner jämfört med männen, antal poster i styrelser etc. Men åter till hedern….och gamla ingrodda mossiga mönster. Vi kan inte slå oss på bröstet på något sätt. Fortfarande…i vårt land…kan tjejer som har haft några killar bli kallad för både det ena och det andra. Uttryck som ”slampig”, ”lätt på foten”, ”madrass”…..har man både läst och hört om. Någon som hört dito om en kille… Här är det oftare uttryck som ”tjejtjusare, charmör, charmknutte” som dominerar…


Jag är den förste att bekräfta min vilja till att hjälpa ALLA som kommer hit till vårt land. Här handlar det dock om att på något sätt slå vakt om våra normer, vara rädda om det vi har byggt upp. Andra kulturer ska inte få ”ta över” och rasera det vi har upprättat. Inte ett steg tillbaka utan snarare några kliv framåt. Det handlar om kvinnors rätt till sina egna kroppar. I alla länder i hela världen!


Tack för ordet!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards