Alla inlägg den 15 oktober 2015

Av Sofia - 15 oktober 2015 19:08

Älgjakt. Vissa lag skjuter fullt första timmen. Som någon sa på jobbet: "Man hör skottet och så sitter man där med äggmackan i munnen....å så var det slut...." Andra lag ser inte ett djur på en hel vecka. Förra året skjöt Jonas tjuren i sitt lag första förmiddagen. En med sex taggar (det där med taggar är viktigt.....) Ju fler desto....bättre på något sätt...tror jag.... I år gick hela måndagen utan ett djur i sikte. Klockan blev ungefär ett i tisdags. Sedan kom bilderna från skytten som då var Jonas. Först på en tjur och sen en till. Han hade skjutit två tjurar med en kvarts mellanrum... Därmed var det fullskjutet i laget så när som på några kalvar. Den ene hade 7 taggar och den andre hade 9 taggar vilket innebär att det var en 8-taggare och en 10-taggar som fallit. Det där med taggar förstår jag bara inte....


Man kan tycka vad man vill om att jaga. För eller emot. Nu när vi förstört balansen en gång med rovdjur/älg så måste vi människor ändå hålla stammen på en viss nivå antar jag. En sak är säker beträffande Jonas - jag vet inte någon som är så förnuftig när det gäller balansen mellan djur - natur - människa. Vet ingen som njuter som han i skogen. Bara sitta och titta på allt som händer mellan gran och tall och inte skjuta för skjutandets skull. Förr hängde han i skogen ofta - nu jagar han två dagar varje älgjakt samt skjuter ett rådjur då och då för köttets skull. Å det vilda köttet är det absolut bästa jag vet. Finns inget som går upp mot en väl tillagad råddjurssadel eller älgfilé...... Vem vet - man kanske få smaka en liten bit även i år. Sedan kan man ju göra så mycket annat gott. Biffar t.ex och är Jonas skogens konung är jag enligt honom utnämnd till "biffarnas drottning". Extremt romantisk benämning eller hur? 


Kvällens löparrunda var otroligt skön. Höst men ändå relativt varmt. Idag har jag låtit Johanna tagit hand om förkyld Stella som var febrig och inte kunde gå till skolan. Tjänade in lite pengar åt staten mao. I morgon får vi se hur det blir. Förhoppningsvis är hon så pigg så hon kan gå till sin älskade skola!!


Är jättesugen på älgfilé nu, känner jag, men havregrynsgröt är inte heller så dumt....


 

Skogens konung. En som ligger på kärran och skytten som står bakom!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards