Alla inlägg den 17 november 2016

Av Sofia - 17 november 2016 18:45

Ytterligare en mycket bra i arbetslivet. Möte på stadshuset med höglandskommunernas ekonomer som har en härlig sak gemensamt. Vi arbetar på något sätt med anläggningsreskontra. Jobbar alltså med att aktivera investeringsprojekt och värdet av dessa. Kort förklaring. Vi bygger en ny förskola (som vi i Nässjö gjort några gånger) för x antal miljoner. När bygget är klart och barn, förskolelärare, möbler o leksaker flyttar in aktiveras projektet. Investeringar som dessa är byggda med investeringsmedel, dvs lånade pengar. På lånade pengar betalar man ränta och amortering och det kallar vi på kommunspråk för kapitaltjänstkostnader vilket då är ränta och kostnaden för avskrivningar (man skriver av byggnadernas alla delar lika med att värdet sjunker). Nu pratar vi bokföringsmässigt... Olika delar i byggnaden eller fastigheten har olika livslängd och avskrivningsmetoden ska spegla verkligheten. Fönster håller va 20 år och ska därmed skrivas av på 20 år och stommen på 100 år, installationer av olika slag på 15 år etc. Komponentindelning måste man göra enligt lagar/rekommendationer/revisorer så det är bara att jobba på. Å det har vi i Nässjö gjort riktigt bra!! Kapitaltjänstkostnaderna belastar Tekniska Serviceförvaltningen och dessa kostnader bollar jag sedan vidare till våra hyrande förvaltningar. Alltså Barn- och utbildningsförvaltningen betalar en viss hyra för sin nya förskola. Hyran baseras naturligtvis också på drift och underhåll. Värme kostar, vatten kostar etc. Detta var en kort och enkel förklaring om hur det går till. Jag ska inte ens försöka ge mig på att förklara hur jag gör i själva systemet för då kommer ni att sluta läsa.

Hur som helst var dagens möte mycket givande. Vi har turen att modulansvarig i vår kommun och vi i Nässjö har kommit längst av alla. Konsulterna under åren har inte visat den ljusaste sidan och deras kunskaperna har varit sisådär. Det har dock resulterat i att vi själva har lärt oss massor. Faktum är att det är riktigt kul (när det fungerar i systemet) även om ovan kanske inte låter så upphetsande. Gick därifrån och var glad. Nässjö kan!

Å så min ständiga oror för allt?.. Elpriset höjs! Bind era elpriser står det överallt! Jag har haft en klump (inte så stor men ändå) i magen ett tag. Idag ringde jag äntligen och hörde mig för. Ska jag binda mitt elpris. Den vänlige herren letade upp mig som kund i registret och svarade. Du, Sofia, du har bundet elpris. Du har ett treårsavtal och det går ut 2018. Bra koll jag hade där.... Underbart glad för det också. Därmed har jag oroat mig HELT i onödan. Jag i ett nötskal. Nu ska jag förflytta mig till ett annat skal. Ett kar fyllt med varmt vatten. Det kostar förvisso el men det gäller att passa på nu medan jag har bundit!!

Go kväll!!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards