Direktlänk till inlägg 5 mars 2024

Barndomen och minnen

Av Sofia - Tisdag 5 mars 19:42

Förra helgen var jag hemma hos mina föräldrar med Stella, Henry o hans flickvän Alexandra. Goda fastlagsbullar bjöds vi på och dessutom en oas av minnen, för min del. Jag tog fram gamla fotoalbum från min barndom och man reser verkligen tillbaka till 1975, 1976 o framåt. Jag minns verkligen denna tid och fotona som finns så fint dokumenterade förstärker minnet. Jag minns min barndom med full med glädje och lycka. En idyll och jag försöker tänka till om jag romantiserar det hela. Men, inte. Det var verkligen helt underbart. Jag var trygg, glad och blyg. Det sista var väl lite den tidens melodi. Man skulle som barn vänta på lileturen och inte ifrågasätta allt. Det är ju lite nya tider nu menar jag. För och nackdelar med det är upp till er att fundera på.

Jag minns att jag i femårsåldern kunde ha tråkigt ibland. De stunder man som liten inte hade fullt upp med aktiviteter och kompisar. Jag bodde på landet och det fanns inte särskilt många kompisar i min ålder. Närmaste grannarna var antingen två år äldre eller två år yngre och det var stor ålderskillnad just då. Men det gick hur bra som helst minns jag.

Mina fantasilekar med dockor på mamma och pappas blommiga påslakan blev stora ängar där jag lekte. Minnen! Minnen! Idag får inte barn ha tråkigt. Det ska stimuleras in i mista sekund och den personliga utvecklingen och jaget är framgångsfaktor. Förskolan är en given plats och där gör alla pedagoger ett fantastiskt jobb, det anser jag verkligen och kanske behövs det här för att bli rustad för dagens situationer och samhälle och det som komma skall.

Men dagens 50- och 60-plussare hade en annan uppväxt och vi har väl ändå klarat oss hyfsat bra, tänker jag.

Ha en go kväll och var rädda om varandra! På riktigt!!

Semester på mini-land i Halmstad. Var nog typ tre - minns inte detta dock?

Anders, jag o Pelle i vitsippehavet

Min nya röda cykel som femåring- LYX

Finklänning på

Anders, Jag och Pelle typ 1975

OS-tittande. Inga mobiler här inte?

Fina mamma uppklädd framför ladugården :)

ÄLSKADE FAR!! Jag lussar för pappa. Halmkronan har jag kvar.

Min farmor och jag typ 1973

Mina skidkusiner Eva-Lena och Mia Karlsson och mina bröder och jag. 1974 typ

Jag börjar skolan

Vitsippor igen

10 år cirka

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Fredag 19 april 23:16

Ja denna fredag blev inte riktigt som jag hade tänkt. Satt djupt försjunken i exceldokument när jag i morse fick ett SMS. Av Lendo. Att mitt banklån beviljats o att pengarna skulle utbetalas inom 1-3 bankdagar. Tyckte det lät väldigt skumt. Ringde nr...

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19 20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards