Alla inlägg den 1 november 2012

Av Sofia - 1 november 2012 19:24

I går fick jag tre mycket värdefulla ting av min mor. 1 st DVD på mina föräldrars bröllop från den 3 sep 1960. Det är några minuter från en super-8 film från det att de kliver ur bilen, går upp mot Vallsjö kyrka och sedan traskar tillbaka till bilen. Inne i kyrkan gick det inte att filma - det var tydligen svårt att filma inne. Filmen är i färg utan ljud men eftersom det nog var ganska ovanligt att det filmades på den tiden är detta helt underbart att ha. Bröllopsgästerna är dokumenterade - förutom vännerna finns mostrar, morbröder, fastrar och farbröder unga och pigga! Några har ju mycket sorgligt gått ur tiden. Mormor Sigrid, livs levande är med på filmen - känns stort att få se henne! Farmfor Hildur och farfar John. Å mina äldsta kusiner - de var inte stora... Tultade omkring i gruset på kyrkogården... Jag tror jag tittade på denna lilla film 5 ggr. Även David o Elin kollade fascinerat och kände igen både mamma och pappa. När jag skulle börja om en sjätte gång tyckte de jag fick ge mig.... Hur som helst var mor och far otroligt vackra! Å jag hade ju sedan samma brudklänning när jag gifte mig 1996 (något omsydd men ändå), samma krona och slöja.


Ting nr 2 var en CD av den skiva som min mamma tillsammans med Njudungskvartetten spelade in 1976. Så roligt att ha! Vackra visor som jag idag fram tills nu inte har kunnat spela - äger inte ens en grammofon som tar sig an de svarta plattorna.


Ting nr 3 var en CD av den kasett som mamma och jag spelade in i en riktig studio här på Pinnen i Nässjö. En kompis till oss - numera bosatt i Göteborg - drev den under några år. Han spelade t.ex in Backyard Babies första alster. Att få spela in på olika "kanaler" var och en för sig och sedan sammanföra detta - häftigt!


Kanske borde ta tag i vår egen bröllopsfilm och de filmer som finns på våra barn på "tjock-video". Borde få över dessa på DVD...


Tack mamma för att du lät göra detta! Underbart att ha och äga!!


Ha en fin torsdag kväll! (För mig är det fredag - ledig i morgon!!!)

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20
21
22 23 24 25
26 27
28
29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards