Alla inlägg den 12 december 2010

Av Sofia - 12 december 2010 20:14

Mer snö och mer kyla, kallare kyla! Visst ger det stämning men hallå - det räcker med stämning nu. Värmeljusen gör sig redan så fint.... Elin satt häromdan och pluggade inför ett geografiprov. En av repetitionsfrågorna var: Vad är skillnaden mellan väder o klimat! "Väder är det som är just nu, och ett par dagar framöver" stod det i boken. "Klimat är det som gäller för en lång period". Med andra ord - i Sverige har vi gått in i en ny istid.... Jag är nog egentligen inte så trött på vintern men jag är urless på allt som följer!! Bl.a är jag så fullkomligt skogstokig på igen-isade bildörrar. Ungarna rycker och får inte upp den, jag rycker och det går definitivt inte bättre. Sen när vi väl ger upp och alla kravlar in genom förardörren - då lyser lampan i bilen "dörr öppen" och det är då inte enklare att få igen dörren... Nog tjatat om kalla tankar!!


Idag har det varit pepparkaksbak för hela slanten. Nej, JAG är inte så duktig att jag sätter till en gigantisk deg som min svärmor är och dessutom frivilligt bjuder in samtliga kusiner (6 st) till bak. Väldigt skönt att generation äldre tar tag i saker o ting o skapar traditioner samt får dem att leva vidare.... Minns ju hemma när mamma gjorde deg så hela assistenten var full. Ca 1000 pepparkakor brukade det bli o de varade långt över Julen. Å just pepparkakor fick jag faktiskt vara med å baka. Några plåtar orkade man - sen tröttande man rätt kvickt. Å det var ju inte så att man fick laborera och "leka". Det gör ju mina egna rätt duktigt - En del är tunna o fina, vissa är inte riktigt så tunna om man uttrycker det milt... Väldigt väldigt goda!!! 


Go kväll!!! 


  

Mitt lilla tomtebo!


  

Hon är nog c a 20 år - denna lilla lr jag menar bastanta "drejade" Lucia!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards