Alla inlägg under oktober 2018

Av Sofia - 10 oktober 2018 14:54

Att vara ledig ett par dar såhär när det inte är vanliga semestertider - jag uppskattar nästan ett avbrott mer nu än på sommaren. Bara vara är lite lättare på något sätt. Även om jag i ärlighetens namn inser min svaghet när det gäller just att bara vara. Är ju sugen på att göra precis allt... Igår tog jag den första löparturen med start från Solbacka o det gick alldeles utmärkt. Sprang bort till Rävsnäs o vände. En ganska lagom runda på ca 12 km vilken kan förlängas om man nu känner för det och orkar. Igår var det lagom att inte orka.

Bakade frallor efter det och tvättade en stor kartong träningskläder som Jonas haft i förrådet. Mycket fina o en del helt oanvända, jag bestämde att vissa måste vara för små för Jonas - de passade mig alldeles utmärkt! Ha ha... Belönade mig med ett varmt bad ute. Det blåste i rejält o det är fantastiskt skönt att sitta i det varma vattnet o bara vara! Tränade ganska länge.

Idag efter frukost gick jag till stan. Några ärende skulle fixas o jag missbedömde temperaturen, minst sagt. Solen började gassa o jag var genomsvett när jag kom hem. Å nu bara ÄR jag. Skulle egentligen tagit bilen till stan o köpt en ny cykelpump då den vi har är trasig men det kommer en dag i morgon oxå. Å en till efter den, hoppas jag. Solbacka dränkt i sol. Jag njuter.

Ha en fortsatt fin solig onsdag.

Promenad i höstens prakt

Känns som sommar

Av Sofia - 9 oktober 2018 14:18

Jag tillhör den kategori som blir glad när jag ser någon jag känner som  är med i tidningen. Tycker alltid det är roligt att t.ex se min bror och jag har fått förmånen att glädjas många gånger under åren. Jag tillhör den kategori som även tycker det är roligt att själv vara med i tidningen (dessutom erkänner jag det). I varje fall när det gäller positiva saker och sammanhang.


När jag kom till jobbet häromdagen var det en del som gratulerade till platsen i kommunfullmäktige. Då hade jag inte läst tidningen och sedan såg jag den enorma (!) bilden. Detta var något positivt – otroligt hedersamt att få en plats i kommunfullmäktige. Ja, det beror ju på hur man ser det förstås. Jag kontrade och sa till min kollega. "Undrar just vad du gratulerar till – att jag nu tillhör den klunga som kan få skit för det mesta då vi 57 personer tar beslut om prioriteringar och pengar". Tongångarna lär inte bli gladare framåt höstkanten. Enligt det exemplar av dagens tidning är det riktig kris i kommunens kassa.


Jag var dock inte omnämnd i texten som en av de unga kvinnor som tar plats i KF till hösten. Ha, ha - i politiska sammanhang känner jag mig väldigt ung men man får kanske inse att man numera tillhör medelåldern. En veteran – de är jag inte heller. Synonymer till ordet är gammal, trotjänare, erfaren person - stämmer delvis men jag är totalt oerfaren i kommunfullmäktige.


Har semester denna veckan. Extremt skönt efter förra veckan. Full upp på jobbet och sena kvällar i huset med flytt och fix. När man väl kommer ut hit till Solbacka vill jag inte lämna stället. Jag tankar energi. Önskar hett att vi kunde sälja radhuset på stört och verkligen bo här på heltid. Det skulle bli ett annat liv (skjutsa) men det finns möjliga lösningar och jag googlar på mopeder. Stella fyller ju 15 år nästa höst så man skulle ju kunna hoppas att hon vill ta ett körkort. Det skulle liksom löna sig att sponsra både körkort och moppe. Det finns många sorters mopeder. På tal om veteran som jag ovan skrev om så har jag en kollega vars far ”samlar” på veteranmopeder. Kan tänka mig att han är inne och surfar på sidor som mopeddelar veteranmopeder. Hittade denna i min sökning och de ser faktiskt väldigt fräna ut och de har nyare varianter också, se nedan. Tanken lockar.


 


Denna modell ser inte ut som en vetaranmoped iofs.


 

Det kan ju vara ett alternativ till en extra bil om nu Stella inte skulle vilja ha moppe....   

Av Sofia - 8 oktober 2018 17:24

Semesterdag o sovmorgon. Morgonkaffe, knäcke o kokta ägg. Bra kombinationer. Vädret var mulet men hyfsat, så vi tog en promenad på förmiddagen. Kanske inte jättelämpligt att promenera just i skogen när det är älgjaktspremiär. Bara för att Jonas älgjaktslag har flyttat fram sitt datum till helgen betyder inte det att lagen omkring Nässjö har gjort det. Men att gå på grusvägar kände vi som säkert. Älgjaktstorn ser man ofta men är det dessutom en röd prick i tornet (jaktmössa/keps) då är det lika bra att vända. Vi fick vår promenad o slapp regn.

Nu sitter vi framför hörnfönstret och betraktar och hör en häftig höststorm. Känslan att sitta inne o se ut över sjön och träden i vinden - så härligt. Vi har förberett middag för Jonas son Pelle o Lina o lille William. Det blir andra gången som William är här. Han var oss på visningen för några månader sedan, få vi var barnvakt.

Ha en fortsatt härlig måndag o håll i hatten!

Av Sofia - 7 oktober 2018 16:32

Tidig morgon igen. Det är som att kroppen inte tillåter oss att ha sovmorgon (någon längre) för vi ska ta till vara dagarna på allra bästa sätt. Å visst - man hinner väldigt mycket mer. Frukost vid vår utsikt och sedan skulle Jonas vara på skjutbanana i Landsbro kl. 09.00 för att skjuta sig godkänd till älgjakt kommande vecka. Jag gick till Ulriksdalsgatan i strålande sol och cyklade tillbaka. Förberedde fika för mor och far och Jonas mamma som anlände halv elva. Ett mysigt fika med mina bullar och mammas goda ostkaka. Ahhhh så gott. "Huset och läget överträffar bilderna jag har sett", sa mamma. Ja, de tyckte allt var helt fantastiskt, precis som vi tycker det är hela tiden. En god stund med våra föräldrar.


Sedan tog vi en långpromenad. Vi gick till Spexhults egna Craigh na Dun eller rättare sagt Torsa stenar. De står i en ring, slående lik den som i Iverness i serien Outlander och jag kunde ju inte låta bli att gå fram att lägga händerna på den största. Inte för att jag vill resa varken framåt eller bakåt i tiden - jag vill verkligen vara i nuet - men eftersom jag halvt om halvt lever i Claire och Jamies värld så är likheten slående. Det hände dock inget, tack o lov. Vi gick vidare på en skogsväg och efter en bra stund kom vi fram till Spexhultasjön på motsatt sida där vi bor. Så häftigt att se vårt hus mitt över sjön.


Har planterat 5 st lavendelplantor utanför huset (som vi köpte i somras på Grön Trädgård i Rödja). Jag hoppas att denna perenna variant överlever vintern nu och att den står blå och grann nästa år. Resten av dagen tar vi det lugnt. Vi har stökat och fixat hårt nu ett tag. Soffan är mycket inbjudande. Eftermiddagssolen strålar in och det känns nästan som att John Blund kanske kommer och hälsar på.


Ha en fortsatt fin söndag! 


 

Mysig fika med våra föräldrar

   

Gamla gamla stenar - Torsa stenar

 

Reste ingenstans....tack och lov...

 

Hittade en mycket fin väg i skogen

 

Långt därborta finns vårt hus!

Av Sofia - 6 oktober 2018 19:45

Man hinner onekligen mycket när dagen börjar kl 05.00 Ja vi började titta på hockey då - i sängen. Rättare sagt Jonas tittade o jag slumrade mig igenom matchen. Ögonen vid den tiden är lite grusiga o jag hade svårt för att se vem som var nr 65. Hajarna på isen vann - i förlängning - härligt. Vid halv åtta gick vi upp. Mysigt att se andra vyer från min sänghalva o vyn när man går i hallen ut till vardagsrummet - sjö överallt. Overkligt!

Hade ett mål med dagen, att baka kanelbullar. Det satt i händerna även om sysslan inte frekvent har utförts på länge. Medan degen jäste åt vi frukost - å njöt. Sedan kliade det i fingrarna att få de allt för långa gardinerna ok. Flisselin - tack för denna uppfinning o tack Miccan att du tipsade. Jag som inte är så gardinig visste inte om denna finurliga åtgärd. 6 längder fixade med Jonas som god mäthjälp.

Vi fick låna grannen/vännen Henkes släpkärra o han ställde upp som bärhjälp till en extra frysbox o annat. När detta projekt var klart blev det fika hos oss med även Tina o Havanna. Så mysigt!

Å sen premiärbad! UNDERBART! Precis så gott som jag vet att det är men bättre. Sitta i det varma vattnet o blicka ut över en spegelblank sjö o känna att detta är vårt! Skymningen kom o det är magi. Fler gånger - dubbelbubbel.

Ha en fortsatt härlig kväll! I morgon ställer jag inte klockan på fem...

Frukost

Han godkände bullarna

Tack för uppfinning flisselin - gardinklister

Fikavänner o bärhjälp

Fina Havanna

Vi satt en bra stund här - tills det skymde. Sååå gott! Dubbelbubbel!

Av Sofia - 5 oktober 2018 20:36

Throw back 29 juli. En söndag. En varm söndag. Jonas och jag hade förmånen att vara barnvakt hela dagen åt William - 1,5 år. Vi gick runt Ingsbergssjön, käkade glass i Stadsparken och på eftermiddagen skulle vi gå med barnvagnen till Spexhult för att titta på ett hus. En visning som inte var helt given med tanke på uppdraget för dagen men det såg så fint ut på bilderna så vi kunde väl inte riktigt låta bli att gå och titta. Vi visste ju båda, som så många visningar förut, att vår framtida dröm om att bo vid en sjö var lite för tidigt att faktiskt på allvar genomföra. Men vi gick dit och när vi anlände och klev innanför dörren sa min inre röst. ?Börja inte hoppas nu, det blir för dyrt?. Med tanke på mängden folk som var och tittade blev volymen på den där rösten allt högre och mer intensiv. Ett sådant vackert läge och ett sådant mysigt hus - helt iordning. Hur kan någon vilja flytta härifrån var också en fråga som ställdes i min hjärna. Minns att jag satte mig i fåtöljen vid fönstret intill kaminen och tänkte - det här skulle jag kunna stå ut med, även gråa och mulna dagar.

Det som sedan följde är historia. Mot alla orimliga odds blev huset vårt och nu sitter jag här i en fåtölj (dock inte samma som söndagen den 29 juli) och tittar ömsom ut över Spexhultasjön (mörkt nu iofs) och ömsom in i kaminens lågor. Premiäreldning. Dagen är mulen och grå men jag står ut väldigt mycket. Det är för bra för att vara sant och jag är nästan lite rädd att jag ska vakna och fatta att allt faktiskt bara var en dröm. Men det är inte det. Jonas sitter bredvid och allt är verklighet.

Vi har fått bra ordning på grejerna denna veckan så nu i kväll har vi har hunnit med att premiärbasta. Så skönt! Var lite rädd för att jag skulle somna i värmen då veckan har varit mer än fullt upp. Stressigt på jobbet och sena kvällar med fix och flytt. Jag är så glad för att allt har gått så bra och jag känner att vi är värda det här. Precis alltihopa. Ödmjukt tacksam.

Det blir inga fler knop gjorda här idag. Gardintejpen är inköpt och målet var att stryka på dessa på för långa gardiner men inte ikväll. Det kommer fler dagar. Det kommer många fler dagar i Solbacka och allt behöver inte vara klart ikväll. Snart är det dags för att premiärsova här. TV?n är inte inkopplad så det lär inte bli någon sen kväll.

Fridens från Lallybroch a? la Utsikten

Det är verklighet

TV?n glömde vi att ta med....

Trötta men mycket glada

Farmors handvirkade överkast fick följa med hit

Två tavlor är uppe - en målad av Johanna o en målad av Henry ovan

Av Sofia - 3 oktober 2018 20:50

Igår var det sammanträde Barn- och utbildningsnämnden. Ett öppet möte (för alla som vill komma och lyssna) och vi höll till på Emåns ekomuséum i Bodafors. Det kom inte en enda från allmänheten, vilket var synd, men pressen var där – reportage i tidningen idag.


Förutom våra ärende på dagordningen fick vi lyssna på information från de som håller i Naturskolan. Ett projekt som i korthet innebär att skolklasser gör besök och med grund från läroplanen kan lära sig om växt- och djurliv, vatten och näringskedjor. En mycket engagerad Jenny Carlsson pratade om vad elever får göra när de kommer. Att vi hade en riktigt pärla = Emåns ekomuséum i vår kommun visste jag innan. Nu blev det ännu tydligare. En sådan rikedom att våra skolor kan åka dit och ”befästa kunskaperna med hela kroppen”. Berömmet inom citattecken kom från en lärare som varit där med sina elever. Många intressanta projekt och tema kan de prova, t.ex hur djur hittar mat på vintern, artbestämma de fynd de hittar i vattnet etc. etc. Allt blandat med lek och rörelse. Jag hoppas innerligt att alla rektorer i hela kommunen tar tillfället i akt och vill prioritera detta för sina barn och elever.


När det var fika fick vi gå ned och titta i naturverkstaden och vi blev bjudna på våfflor, gjorda över öppen eld och värma oss vid brasan i grillkojan. Hur mysigt och GOTT som helst. Energin och värmen behövdes – regn och råkallt.


Nu är det åter kväll och vi har hämtat en bäddsoffa och en fåtölj hos mor och far i Torset. Bäddsoffan som jag ”tvingade” på mor och far när jag flyttade från lägenhet till radhus kommer väl till pass nu, i vår fina gäststuga. Jag minns att det var ett elände att få upp soffan i den böjda trappan hos mina föräldrar. Det var då inte enklare att få ned den men Jonas tillsammans med David och far klarade det ändå galant.


Ut en sväng till huset och placera soffan. Fåtöljen placeras framför kaminen och blir säkerligen en favoritplats för lång tid framöver.


Ps. En mycket omtänksam läsare och väldigt nära besläktad med undertecknad undrade om jag kunde stava till gjort som att "göra". Å det kan jag!!! med tanke på gårdagens inlägg (ja, ni behöver inte titta för jag har redan rättat). Det går snabbt för fingrarna ibland och g:et ligger väldigt nära h:et på tangentbordet. Dock borde jag ju sett det när jag korrläste. Möjligen att jag hoppade den detaljen i måndags. Var lite annat att tänka på. Ska aldrig hjöra om det. 

  


Ha en fortsatt fin kväll!

  

Emåns ekomuséum - vackert omgiven av höstens färger

  

Naturverkstan

  

Många våfflor fick Jenny göra

   

Sååå gott och så härligt varmt vid brasan  

  

Leif, ordförande i BU-nämnden, gratulerar förvaltningschefen Gun-Ann till 60 år från nämden.

Av Sofia - 1 oktober 2018 21:05

En stor dag! Hade svårt att somna i går kväll - ungefär som resfeber. Började jobba kl 06.00 för att få nåt gjort o det var INTE svårt att gå upp i morse. Kl 11 kom Jonas och hämtade mig. Vi skulle få nyckeln, besikta städningen i huset o gå igenom hur lite olika apparturer fungerade i huset ihop med säljarna. Skinande rent överallt! En sån vacker dag (o bitvis regn), fick se en underbar regnbåge o det betyder lycka.

En tur ned till baken o nu är huset vårt på riktigt. Värme i hela kroppen. Bärhjälp av David o allt gick så bra. Matbordet i trä är tungt som betong o det hade jag aldrig fixat. Men jag är rätt haj på att springa med allt annat o fixa upp grejer i skåp o lådor. Henry o Stella följde med på tur nr två o det var mycket vackert att anlända till Solbacka denna kväll. En sådan fin solnedgång o utsikten tog andan ur oss.

Å Wi-FI fungerade......till slut innan vi åkte därifrån. Lycka till på svenskaprovet i mon David, ha, ha!!

Godnatt! Blir lättvaggat här!

En vacker dag (bitvis) - det kom nån skur då o då



En fin man i ett fint kök

Regnbåge betyder lycka

Starka killar

Ett lass

 

Välkomna barn

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards